سرپرست وزارت عدلیه: قانون‌گذاری با میکانیزم 50 سال پیش انجام می‌شود و باید مدرن شود

waheed
یکشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۵ - ۱۸:۲۹
.

قضاوت‌پوه فضل احمد معنوی؛ سرپرست و نامزدوزیر وزارت عدلیه صبح امروز با خانم سریو بوزورو کوا، معاون دفتر برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP) درباره همکاری‌های این دفتر با وزارت عدلیه گفتگو کرد.

سرپرست وزارت عدلیه در این دیدار گفت که وزارت عدلیه می‌خواهد از فرصت‌های موجود همکاری های بین‌المللی برای موثرسازی فعالیت‌های این وزارت استفاده کند.

او افزود که شیوه قانون‌گذاری کنونی در کشور کلاسیک است و در نظر است که این شیوه مدرن شود. وی افزود: «قانون‌گذاری، میکانیزم 50 سال پیش را دارد؛ در حالی که نیاز است سیستم باز قانون‌گذاری داشته باشیم تا مردم و نخبگان خود را در آن شامل ببینند و در جریان طرح قوانین قرار بگیرند.»

.

فضل احمد معنوی گفت که قوانین نباید به زودی تعدیل یا تجدید پذیر باشد و باید جواب‌گوی وضعیت چند سال بعد هم باشد. وی اضافه کرد که برای مدرن سازی سیستم قانون‌گذاری نیاز به نوآوری جدی داریم و از دفتر برنامه انکشافی سازمان ملل می‌خواهیم که در این راستا نیز ما را همکاری کنند.

معاون دفتر برنامه انکشافی سازمان ملل در مقابل اعلام آمادگی کرد که وزارت عدلیه را در بخش تقنینی و پالیسی‌سازی همکاری می‌کند.

سرپرست وزارت عدلیه در این دیدار به نیازمندی‌های این وزارت در بخش‌های حقوق، قضایای دولت، مساعدت‌های حقوقی، آگاهی حقوقی و مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران نیز اشاره کرد و گفت که طرح‌های وزارت عدلیه در بخش‌های مذکور با دفتر UNDP شریک ساخته خواهد شد.

وی گفت که در بخش حقوق، قضایای حقوقی به ویژه قضایای فامیلی باید از طریق عدالت غیر رسمی و میانجی‌گری حل شود تا روند تامین عدالت کوتاه شود و محاکم با حجم زیاد قضایا مواجه نباشند و شهروندان هم رضایت داشته باشند.

سرپرست وزارت عدلیه تاکید کرد که در بخش قضایای دولت حق هیچ کسی ضایع نشود و عدالت تامین شود و سیستمی برای آن ایجاد شود.

.

او با اشاره به مساعدت‌های حقوقی به شهروندان نیز گفت که تعداد وکلای مدافع با توجه به حجم قضایا کم است؛ در حالی که باید در ولسوالی‌ها و محلات آسیب پذیر نیز وکیل مدافع حضور داشته باشد. او در عین حال گفت که برای حکومت مشکل است که تشکیلات را با توجه به نیازمندی بالا ببرد و به همین دلیل به کمک بین‌‍‌المللی در این عرصه نیاز است.

فضل احمد معنوی همچنین گفت که می‌خواهیم آگاهی‌دهی حقوقی به مردم را از طریق ایجاد رادیو یا تلویزیون حقوقی گسترش دهیم تا مردم از حقوق خود بدانند. 

در همین حال، خانم سریو بوزورو کوا، معاون دفتر برنامه انکشافی سازمان ملل گفت که عدالت ستون فقرات جامعه است و سبب رفاه و پیشرفت جامعه می‌شود.

وی افزود که این دفتر می‌خواهد دوباره همکاری‌هایش با وزارت عدلیه در عرصه‌های یادشده را تجدید کند و باب جدید همکاری‌ها را ایجاد کند.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۵:۵۸
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان وزارت های عدلیه و صنعت و تجارت و اتاق پیشه وران

نشست کمیته مشترک وزارت‌های عدلیه و صنعت و تجارت و اتاق پیشه وران که به منظور حل مشکلات اتاق مذکور توظیف شده بود، در مقر وزارت عدلیه برگزار شد.

این نشست روز دوشنبه، ۱۳ شوال به ریاست. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۵۷
Background image

طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین امارتی در سراسر کشور استرداد شده است

مولوی احسان‌الله وثیق، سکرتر کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها در سیمینار آموزشی برای هیأت‌های تخنیکی ولایتی این کمیسیون گفت که از آغاز فعالیت کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها تا کنون بیش از. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۴۲
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان وزارت عدلیه و شاروالی کابل

نشست هماهنگی وزارت عدلیه با نمایندگان شاروالی کابل به رهبری حافظ عبدالصمد عمری، رییس عمومی انسجام وزارت عدلیه و با اشتراک سایر مسوولان این ریاست برگزار شد.  
در این نشست که روز یکشنبه،. . .

BACK TO NEWS