وزیر عدلیه: جایگاه وکیل مدافع و سارنوال ‌در یک قضیه همسان باشد

waheed
یکشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۳ - ۱۵:۵
.

قضاوت‌پوه فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه کشور با مسوول پروژه «دسترسی به خدمات با کیفیت عدلی و قضایی» برنامه انکشافی سازمان ملل (UNDP) در افغانستان، دیدار و درباره همکاری این نهاد در بخش مساعدت‌های حقوقی و دیگر بخش‌های وزارت عدلیه، گفتگو کردند.

وزیر عدلیه در این دیدار که امروز یکشنبه، 3 حوت انجام شد، گفت که مساعدت‌های حقوقی اعتبار اصلی و بخش مهم این وزارت است که اخیراً کمیسیون عالی مساعدت‌های حقوقی نیز به منظور گسترش فعالیت‌های این بخش ایجاد شده است.

وی افزود که نمی‌خواهیم که همه فعالیت‌ها در شهرها متمرکز باشد و نیاز است تا این خدمات به دور افتاده‌ترین ولایات و ولسوالی‌ها نیز گسترش یابد. او اضافه کرد که تلاش داریم تا جایگاه وکیل مدافع را تقویت کنیم تا در حد سارنوال در قضایا و جریان محاکمه نقش داشته باشد. او تصریح گرد که نقش وکیل مدافع در یک قضیه به تامین عدالت کمک می کند. نقش وکیل مدافع نباید سمبولیک باشد. حضور وکیل مدافع محاکمه عادلانه را تضمین می کند.

.

آقای معنوی گفت که کمیسیون عالی مساعدت‌های حقوقی به منظور انسجام کمک‌ها در راستای تقویت و گسترش مساعدت‌های حقوقی، صندوق پولی حمایت از مساعدت‌های حقوقی را ایجاد می‌کند و منظوری آن را از ریاست جمهوری گرفته است تا هم کمک‌ها منسجم شود و هم موسسات فعال در این عرصه پاسخگو شوند.

وزیر عدلیه همچنین درباره ضرورت‌های بخش قانون‌گذاری گفت که در این بخش نیاز به نوآوری و یک تحول اساسی است تا سیستم قانون‌گذاری مطابق با معیارهای روز شود و مردم در این روند دخیل شوند.

وی خواستار همکاری برنامه انکشافی سازمان ملل در این بخش‌ها به ویژه در بخش حمایت از صندوق مساعدت‌های حقوقی شد.

در همین حال، محمد زبیر قانع، مسوول پروژه دسترسی به خدمات با کیفیت عدلی و قضایی برنامه انکشافی سازمان ملل گفت که این نهاد در بخش مساعدت‌های حقوقی پروژه «لگف» را پیش می‌برد که از طریق آن 12 ولایت را تحت حمایت قرار داده‌است که مساعدت‌های حقوقی در این ولایات از طریق موسسات انجام می‌شود.

او افزود که قرار است 12 ولایت دیگر نیز از طریق ریاست‌های عدلیه ولایات تحت پوشش این برنامه قرار گیرد.

آقای قانع تصریح کرد که ایجاد صندوق مساعدت‌های حقوقی به منظور تنظیم فعالیت‌ها و حمایت از مساعدت‌های حقوقی تجربه خوب است و برنامه انکشافی سازمان ملل از آن حمایت می‌کند.

وی گفت که این نهاد در سال جدید برنامه‌های ارتقای ظرفیت را برای کارمندان بخش حمایت از حقوق بشر وزارت عدلیه نیز برگزار میکند تا گزارش‌دهی از اجرای سفارش‌های بین‌المللی حقوق بشری موثق‌تر و بر اساس یک میکانیزم انجام شود.

 

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۵:۵۸
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان وزارت های عدلیه و صنعت و تجارت و اتاق پیشه وران

نشست کمیته مشترک وزارت‌های عدلیه و صنعت و تجارت و اتاق پیشه وران که به منظور حل مشکلات اتاق مذکور توظیف شده بود، در مقر وزارت عدلیه برگزار شد.

این نشست روز دوشنبه، ۱۳ شوال به ریاست. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۵۷
Background image

طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین امارتی در سراسر کشور استرداد شده است

مولوی احسان‌الله وثیق، سکرتر کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها در سیمینار آموزشی برای هیأت‌های تخنیکی ولایتی این کمیسیون گفت که از آغاز فعالیت کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها تا کنون بیش از. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۴۲
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان وزارت عدلیه و شاروالی کابل

نشست هماهنگی وزارت عدلیه با نمایندگان شاروالی کابل به رهبری حافظ عبدالصمد عمری، رییس عمومی انسجام وزارت عدلیه و با اشتراک سایر مسوولان این ریاست برگزار شد.  
در این نشست که روز یکشنبه،. . .

BACK TO NEWS