گزارش سالانه ترک تابعیت و کسب تابعیت افغانستان - بانک اطلاعات

گزارش وزارت عدلیه در عرصه طی مراحل در خواست‌های ترک و کسب تابعیت در سال 1399

در سال مالی 1399 حدود 327 پرونده ترک تابعیت به وزارت عدلیه رسیده و متقاضیان به دلیل حصول تابعیت کشورهای ایران، اتریش، هالند، روسیه، ازبکستان، اوکراین، بلغاریا، جاپان و اندونزیا خواهان ترک تابعیت افغانستان بوده‌اند.

 در این سال پرونده های ترک تابعیت  319 تن که در برگیرنده درخواست‌های امسال و سال‌های گذشته بوده است، نهایی شده‌است. در حال حاضر 320 پرونده زیر کار وزارت عدلیه قرار دارد و آن‌ها نیز به زودی نهایی می‌شود. دلیل معطل شدن کار این پرونده‌های ترک تابعیت، مسترد شدن از سوی ادارات مسوول در گزارش دهی از عدم مسوولیت جرمی و مالیاتی و این که فرد متقضاضی تابعیت افغانستان را دارد، می‌باشد. اداره ملی احصائیه و معلومات، وزارت مالیه و ریاست عمومی امنیت ملی اداراتی اند که این موارد را طی مراحل و نتیجه آن را به وزارت عدلیه میفرستند.

در سال مالی 1399 همچنین 13 پرونده کسب تابعیت به وزارت عدلیه  مواصلت کرده و 8 پرونده کسب تابعیت نهایی و منظور شده‌است. کسانی که درخواست کسب تابعیت کرده‌اند شهروندان کشورهای کوریای جنوبی، بریتانیا، پاکستان، تاجکستان، ایران، ترکمنستان و یمن اند و پرونده‌های نهایی شده مربوط به هشت نفر از کشورهای ایران، پاکستان، ترکمنستان و تاجکستان است.

 متباقی درخواست‌ها در حال  طی مراحل است. دلیل باقی ماندن پرونده‌های کسب تابعیت نیز عدم تکمیل گزارش‌ها از دیگر ادارات مسوول در روند طی مراحل کسب تابعیت است.