گزارش کامل وزارت عدلیه که در کنفرانس خبری پاسخ دهی حکومت به ملت ارایه شد

waheed
یکشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۴ - ۱۳:۹
.

شنبه، 3  حوت 1398 – کنفرانس پاسخ‌دهی حکومت به ملت
 اصلاح قوانین از اهداف عمده وزارت عدلیه است که از طریق طرح، تسوید و تدقیق اسناد تقنینی و طی مراحل چاپ و نشر به موقع آن، صورت می‌گیرد. مطابق پلان کار تقنینی که از سوی کابینه تصویب شده بود این وزارت باید ۷۳ سند تقنینی را درسال ۱۳۹۸ طی مراحل می کرد، اما با توجه به ضرورت های دولت این وزارت توانسته است ۹۵ سند تقنینی را که شامل ۲۰ قانون، ۴۴ مقرره، تعدیل، ایزاد، حذف و ضمیمه در ۲۲ شماره سند تقنینی، ۱ اساسنامه، ۲ طرزالعمل، ۱ لایحه و ۵ فرمان می باشد، تدقیق وغرض طی مراحل به کمیته قوانین، کابینه و شورای ملی ارسال نماید.

.


عبدالبصیر انور، وزیر عدلیه که در برنامه حسابدهی دولت به ملت، در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت صحبت می کرد افزود: وزارت عدلیه از طریق برنامه آموزشی ستاژ تقنینی برای ۱۳۷ تن از فارغان رشته های حقوق و شرعیات که شامل ۴۸زن و ۸۹ مرد می‌شود، برای یک سال در بارۀ مسایل مربوط به قانونگذاری آموزش داده است.
او گفت وزارت عدلیه از طریق پیشبرد دعوا در محاکم و صدور قرارهای استردادی مطابق قانون قضایای دولت، از غصب جایدادهای دولتی و تصرف دارایی های عامه جلوگیری می‌نماید. این وزارت از طریق اداره قضایای دولت در سال مالی ۱۳۹۸، به گونه مجموعی ۱۷۳ هزار جریب زمین به شمول جایداد ها را استرداد کرده است.
وزارت عدلیه در سال مالی ۱۳۹۸، ۱۹۹۵۴ قضیه را که شامل۱۰۵۵۴ قضیۀ املاکی، ۴۱۰۱ قضیۀ دیون و ۵۲۹۹ قضیۀ فامیلی می‌شود، ثبت و به آن رسیدگی نموده است. از مجموع این قضایا، ۸۱۶ قضیه مدنی و حقوق عامه پس از طی مراحل و فیصلۀ قطعی و نهایی محکمه، تطبیق گردیده است و ۳۳۹ قضیه دیگر در معرض تطبیق است.
وزارت عدلیه در سال مالی ۱۳۹۸ از حقوق ۹۱۴۳ تن از مظنونان و متهمان بی بضاعت که شامل ۷۳۳۲ تن ذکور، ۴۰۳ تن اناث و ۷۹۴ تن طفل می باشد، در مراجع عدلی و قضایی در کابل و ولایات دفاع نموده است. در نتیجه دفاع مساعدین حقوقی این وزارت، ۱۳۵۲ تن برائت حاصل نموده اند و همچنان در حبس ۸۰۰۵ تن دیگر، تخفیف آمده است.

.


در سال مالی ۱۳۹۸، مجموعاً به تعداد ۲۸۲۸ طفل مظنون، متهم و محکوم به حجز از جمله ۸۹ طفل اناث در تمام مراکز اصلاح و تربیت اطفال کشور نگهداری، اعاشه و اباته گردیده اند و همچنان برای شان آموزش‌های تعلیمی،‌ تربیتی،‌ حرفوی،‌ دینی و فرهنگی ارایه شده است.
این وزارت به صورت کل در سال ۱۳۹۸، برای ۱۰۰۲ نهاد اجتماعی که شامل ۹۱۵ نهاد جدید و ۸۷ نهاد تمدیدی می‌شود، جواز فعالیت داده است. همچنان، برای ۴ حزب سیاسی جواز فعالیت داده که ۳ حزب آن جدیداً جواز فعالیت گرفته اند و ۱ حزب دیگر، جواز فعالیت خویش را تمدید نموده است. ۷ حزب سیاسیو۱۶۰۳ نهاد اجتماعی و۲۹۱ رهنمای معاملاتُ پس از بررسی ها جواز فعالیت شان از دفتر ثبت حذف شده است.
مجموع بودجه وزارت عدلیه در سال مالی ۱۳۹۸، بیش از ۱ میلیارد و ۶۲ میلیون افغانی می شود و این وزارت توانسته است ۹۴.۵۷ درصد بودجه عادی و ۸۴.۹۱ درصد بودجه انکشافی خویش را به مصرف برساند.
عواید پلان شده این وزارت در سال ۱۳۹۸ بیش از۷۶ میلیون و ۶۱هزار افغانی بود اما این وزارت توانسته است که بیشتر از ۸۵ میلیون افغانی را به دست بیاورد.

.


در سال مالی ۱۳۹۸ به تعداد ۴۸۶ پرونده ترک تابعیت به این اداره مواصلت ورزیده است و متقاضیان خواهان حصول تابعیت کشورهای ایران، اتریش، هالند، روسیه، آذربایجان، جاپان، اندونیزیا بوده اند. در همین حال ۱۲ پرونده کسب تابعیت در این سال مواصلت ورزیده است که متقاضیان اتباع کشور های ایران، مراکش، مصر، انگلستان، ازبکستان، پاکستان می باشند و این پرونده ها در جریان طی مراحل است.
وزارت عدلیه با رعایت اصل آزادی بیان و براساس قانون دسترسی به اطلاعات در سال مالی ۱۳۹۸ حدود ۷۸۰ مورد اطلاع رسانی داشته است که شامل راه اندازی کنفرانس های مطبوعاتی، اعلامیه های خبری، مصاحبه ها، ارایه اطلاعات از طریق تلفن، نشر خبر وپاسخ دادن به فورم های تقاضای اطلاعات می شود.

لینک گزارش کامل به صورت PDF:
لینک ویدیو :

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۵:۵۸
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان وزارت های عدلیه و صنعت و تجارت و اتاق پیشه وران

نشست کمیته مشترک وزارت‌های عدلیه و صنعت و تجارت و اتاق پیشه وران که به منظور حل مشکلات اتاق مذکور توظیف شده بود، در مقر وزارت عدلیه برگزار شد.

این نشست روز دوشنبه، ۱۳ شوال به ریاست. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۵۷
Background image

طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین امارتی در سراسر کشور استرداد شده است

مولوی احسان‌الله وثیق، سکرتر کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها در سیمینار آموزشی برای هیأت‌های تخنیکی ولایتی این کمیسیون گفت که از آغاز فعالیت کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها تا کنون بیش از. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۴۲
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان وزارت عدلیه و شاروالی کابل

نشست هماهنگی وزارت عدلیه با نمایندگان شاروالی کابل به رهبری حافظ عبدالصمد عمری، رییس عمومی انسجام وزارت عدلیه و با اشتراک سایر مسوولان این ریاست برگزار شد.  
در این نشست که روز یکشنبه،. . .

BACK TO NEWS