تاکید وزیر عدلیه بر فراهم شدن زمینه دسترسی به وکیل مدافع در نقاط دور دست کشور

waheed
شنبه ۱۴۰۰/۱/۲۱ - ۱۵:۱۹
.

قانون‌پوه فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه و رییس کمیسیون عالی مساعدت‌های حقوقی در پنجمین نشست این کمیسیون بر حضور وکلای مدافع در ولایات دور دست کشور تاکید کرد.

پنجمین نشست کمیسیون عالی مساعدت‌های حقوقی امروز شنبه، 21 حمل به ریاست وزیر عدلیه و اشتراک ادارات و نهادهای عضو این کمیسیون برگزار شد  و در آن درباره گزارش‌های مراجع ارایه کننده مساعدت‌های حقوقی، طرزالعمل دریافت و بررسی فورم بی‌بضاعتی و چگونگی گزارش از تعداد قضایا بحث صورت گرفت.

آقای معنوی در این نشست گفت که وکلای مدافع در برخی از ولایات حضور ندارند و نیاز است که در جاهایی که سطح فقر بیشتر و دسترسی به وکیل مدافع محدود است، با همکاری انجمن مستقل وکلای مدافع، وزارت عدلیه و دیگر نهادهای ارایه کننده مساعدت‌های حقوقی توجه جدی صورت گیرد.

.

او تصریح کرد که تشکیل جدید وزارت عدلیه که برای شماری از ولسوالی‌ها مساعد حقوقی در نظر گرفته و منتظر اخذ منظوری است، می‌تواند بخشی از این مشکل را رفع کند.

وزیر عدلیه بر رسیدگی همه‌جانبه قضایای مربوط به افراد بی‌بضاعت تاکید و در عین حال گفت که تثبیت بی‌بضاعتی افراد دقت بیشتر می‌خواهد اما نباید مانع سرعت کار شود. او هدایت داد تا میکانیزم تشخیص بی‌بضاعتی تا هفته دیگر تهیه شود و بر بنیاد آن کار صورت گیرد.

فضل احمد معنوی درباره چالش‌ها در روند ارایه مساعدت‌های حقوقی گفت که عدم ایجاد صندوق پولی مساعدت‌های حقوقی از سوی وزارت مالیه از چالش‌های عمده در این عرصه است. او گفت که این موضوع را در کابینه ج.ا.ا مطرح کرده است و انتظار می‌رود تا وزارت مالیه هرچه زودتر به اساس حکم ریاست جمهوری، این صندوق را ایجاد کند. او همچنان به سکرتریت کمیسیون عالی مساعدت‌های حقوقی هدایت داد تا مکتوبی را در این رابطه با وزارت مالیه فرستاده و از توجه یا عدم توجه به آن گزارش دهد.

در این نشست معاون لوی سارنوالی هم درباره مشکلات تشخیص بی‌بضاعتی برای استخدام وکیل مدافع یا مساعد حقوقی صحبت کرد.

.

از طرفی هم، روح‌الله قاریزاده، رییس انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان درباره حضور وکیل مدافع و مساعد حقوقی از مرحله تحقیق تا مرحله محاکمه صحبت کرد. او گفت که در حال حاضر در بسیاری موارد به وکیل مدافع و مساعد حقوقی اجازه حضور در مرحله تحقیق داده نمی‌شود؛ در حالی که حضور آن‌ها نیاز جدی است.

در این نشست رییس عمومی مساعدت‌های حقوقی وزارت عدلیه، درباره تعداد قضایایی که از طرف این وزارت در ربع اخیر سال مالی 1399 نهایی شده و نهادهایی که در همکاری با وزارت عدلیه مساعدت‌های حقوقی ارایه می‌کنند، معلومات داد. در این ربع وزارت عدلیه 3507 قضیه را در مراحل مختلف دفاع و نهایی کرده‌ و نیز 514 مشوره حقوقی به افراد ارایه کرده‌است. در کنار این، 1321 قضیه نیز از سوی 8 نهاد فعال در عرصه مساعدت‌های حقوقی که گزارش شان را به کمیسیون ارایه کرده اند، نهایی شده‌است.

همچنان در این نشست تاکید شد که گزارش‌دهی نهادهای غیر دولتی فعال در عرصه مساعدت‌های حقوقی باید دقیق و موثق باشد. وزیر عدلیه و رییس کمیسیون عالی مساعدت‌های حقوقی در این نشست گفت که میکانیزم واضحی باید در این زمینه ساخته شده و با نهادهای مربوطه در میان گذاشته شود. با این همه،‌ در این نشست فیصله گردید که اعضای این نشست تا پایان همین هفته، نظریات خویش را در باره میکانیزم گزارش‌دهی از فعالیت‌های نهادهای ارایه کننده مساعدت‌های حقوقی باید هر چه زودتر با سکرتریت کمیسیون عالی مساعدت‌های حقوقی شریک نمایند.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۵:۵۸
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان وزارت های عدلیه و صنعت و تجارت و اتاق پیشه وران

نشست کمیته مشترک وزارت‌های عدلیه و صنعت و تجارت و اتاق پیشه وران که به منظور حل مشکلات اتاق مذکور توظیف شده بود، در مقر وزارت عدلیه برگزار شد.

این نشست روز دوشنبه، ۱۳ شوال به ریاست. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۵۷
Background image

طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین امارتی در سراسر کشور استرداد شده است

مولوی احسان‌الله وثیق، سکرتر کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها در سیمینار آموزشی برای هیأت‌های تخنیکی ولایتی این کمیسیون گفت که از آغاز فعالیت کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها تا کنون بیش از. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۴۲
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان وزارت عدلیه و شاروالی کابل

نشست هماهنگی وزارت عدلیه با نمایندگان شاروالی کابل به رهبری حافظ عبدالصمد عمری، رییس عمومی انسجام وزارت عدلیه و با اشتراک سایر مسوولان این ریاست برگزار شد.  
در این نشست که روز یکشنبه،. . .

BACK TO NEWS