قانون امر بالمعروف و نهی عن المنکر نافذ و در جریده رسمی نشر شد

barekzai_admin
چهارشنبه ۱۴۰۳/۵/۳۱ - ۱۵:۴۵
.

وزارت عدلیه امارت اسلامی افغانستان، قانون امر بالمعروف و نهی عن المنکر را بعد از توشیح از طرف عالیقدر امیرالمومنین حفظه ‌الله تعالی، در جریده رسمی شماره ۱۴۵۲ مورخ ۲۵ محرم الحرام ۱۴۴۶هجری قمری، نشر کرد.

قانون امر بالمعروف و نهی عن المنکر شامل یک مقدمه، ۴ فصل و ۳۵ ماده می‌باشد که بعد از توشیح عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله تعالی نافذ و در جریده رسمی نشر گردیده است.

این قانون به هدف تنظیم امور مربوط به امر بالمعروف، نهی عن المنکر و وظایف و صلاحیت‌های محتسبین تهیه و تدوین گردیده است که مرجع  تطبیق کننده آن وزارت امربالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات می‌باشد. بر اساس این قانون وزارت مذکور مکلف به امر کردن به معروفات و منع کردن از منکرات مطابق شریعت اسلامی و فقه حنفی و نیز مکلف به تامین صلح و برادری میان مردم و منع آن‌ها از تعصبات قومی، زبانی و سمتی گردیده است.

در این قانون آداب و اصول احتساب بیان شده و در آن آمده که رعایت شخصیت و کرامت انسانی اشخاص و سلوک نیک با آنان، وعظ و نصیحت با نرمی، منع کردن از منکرات قابل دید و شنود، اجتناب از معلوم کردن گناهان پنهان اشخاص و اجتناب از تجسس و داخل شدن به حریم اشخاص مگر این که شریعت اسلامی اجازه داده باشد، از جمله این اصول است.

در بخشی از این قانون احکام مربوط به حجاب بیان شده و در آن ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی به سبب ترس از فتنه ضروری گفته شده است. در این قانون چگونگی ستر عورت مردان نیز بر اساس شریعت مشخص شده و محتسبان مکلف شده اند تا در رابطه به ستر عورت مردان و زنان امربالمعروف و نهی عن المنکر نمایند.

در این قانون مکلف ساختن مردم و کارمندان ادارات امارتی به تعظیم شعایر اسلامی، مکلف ساختن مسوولان رسانه‌ها به نشر مطالب مطابق شریعت، نبودن توهین مسلمان در مطالب و نشر مطالبی که عکس‌های ذی روح در آن نباشد، مکلف کردن تاجران، کسبه‌کاران و دهقانان به ادای نماز در جماعت، پرداخت به موقع عشر، زکات و سایر مکلفیت‌های مالی، منع آنان از ربا، احتکار، غش، سوگند ادا کردن، تطفیف، دروغ و سایر اعمال غیر شرعی و منع کردن فروش اشیای حرام یا غیر قانونی توسط آنان، از مسوولیت‌های محتسب خوانده شده است.

محتسبان همچنین بر اساس این قانون مسوولیت دارند تا رانندگان وسایط را از پخش موسیقی، استعمال مواد مخدر، انتقال زنان بی حجاب، فراهم کردن زمینه نشستن و اختلاط زنان با مردان نامحرم و انتقال زنان بدون محرم شرعی عاقل و بالغ منع نموده و آنان را مکلف به تطبیق این موارد بسازند.

در این قانون زنا، انواع قمار و فراهم نمودن زمینه منکرات، جنگ انداختن حیوانات، سوءاستفاده از تَیپ، رادیو و دیگر وسایل، تهیه و تماشای عکس و فیلم اشیای ذی‌روح در کمپیوتر، موبایل و وسایل دیگر، استعمال، خرید، فروش، نگهداری و قاچاق مسکرات، بی‌حجابی نمودن، برهنه نمودن عورت، ترک و قضا کردن نماز، خوردن روزه، تراشیدن ریش یا کم کردن آن از قبضه، اصلاح موها برخلاف شریعت اسلامی، دوستی و کمک با کفار و مشابهت صورت و سیرت با آن‌ها و چند مورد دیگر از جمله منکرات خاص خوانده شده که محتسبان مکلف به جلوگیری از آن اند.

در قانون امر بالمعروف و نهی عن المنکر برای شخصی که به طور علنی عمل منکر را انجام می‌دهد، با توجه به معصیت و مرتکب آن تعزیراتی مانند توصیه، تخویف (ترساندن) از عذاب الله تعالی، تنبیه و تهدید به الفاظ قهرآمیز، تعزیر مرتکب با تلف مال، حبس از یک ساعت الی سه روز در محابس عمومی و در نهایت جزای که از سوی محتسب مناسب دانسته شود، در نظر گرفته شده است و بر بنیاد این قانون، در صورتی که شخص با تطبیق این تعزیرات اصلاح نشود، به محکمه معرفی می‌گردد.

قابل یاآوری است که در جریده رسمی شماره ۱۴۵۲، علاوه بر قانون امربالمعروف و نهی عن المنکر، فرمان عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله تعالی که شامل توصیه‌ها در مورد نماز می‌شود نیز چاپ و نشر شده است.

شهروندان محترم می‌توانند این شماره جریده رسمی را به صورت چاپ‌شده از ریاست نشرات و ارتباط عامه وزارت عدلیه در بدل قیمت تعیین شده و به صورت سافت (پی‌دی‎‌اف) به طور رایگان از بخش دیتابیس احکام و قوانین وبسایت وزارت عدلیه به دست بیاورند. حق چاپ و نشر این قانون برای وزارت عدلیه محفوظ است و چاپ غیرقانونی آن ممنوع می‌باشد.

لینک دیتابیس احکام و قوانین:  http://laws.moj.gov.af/