دیدار وزیر عدلیه با رییس کشوری موسسه صدای جنیوا (Geneva Call)

waheed
یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۱۸:۲۵

محترم مولوی عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه امارت اسلامی افغانستان روز یکشنبه خانم فریانا فدائی، رییس کشوری موسسه جنیوا کال و هیأت همراه شان را در وزارت عدلیه به حضور پذیرفت.

در این دیدار، وزیر عدلیه تشریف آوری رییس کشوری موسسه جنیوا کال و هیت همراه شان را خیر مقدم گفته و در رابطه به تداوم همکاری ها و تقویت روابط میان وزارت عدلیه و موسسات همکار، اطمینان دادند.

ابتدا رییس کشوری موسسه جنیوا کال در رابطه به فعالیت‌های این نهاد معلومات داده افزود که جنیوا کال به عنوان یک نهاد بی‌طرف، مستقل و همکار نه تنها در افغانستان بلکه در هفده کشور جهان به خصوص در کشور های متاثر از جنگ فعالیت دارد. وی اضافه نمود که این نهاد از سال ۲۰۱۷ بدینسو در ولایات مختلف افغانستان با گروه‌های مسلح در عرصه رعایت نورم‌های حقوق بشری، محافظت از افراد ملکی و فراهم‌آوری کمک‌های صحی در هنگام منازعات و جنگ‌ها، همکاری می‌نماید.

در ادامه وی تصریح نمود که از آنجایی‌که این موسسه در گذشته نیز با امارت اسلامی افغانستان در عرصه های فوق الذکر همکاری داشت حالا نیز می‌خواهد به همکاری های خود ادامه دهد که می‌توان این همکاری ها را از طریق گروه‌های کاری خویش، تشریک تجارب کشور های دیگر و ارائه مشوره‌ها، بیشتر از پیش تقویت نماید. وی خاطر نشان نمود که این نهاد معتقد است که برای فراهم‌آوری کمک‌های بشری برای نیازمندان در افغانستان باید از نفوذ سیاسی جلوگیری صورت گیرد تا اینکه نهاد های بشری بتوانند در عرصه‌های مورد نیاز، کمک های شان را به مردم تدارک بینند.

در پاسخ وزیر عدلیه به نمایندگان این نهاد اطمینان داد که بر اساس دساتیر و ارشادات پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و سلم، در جریان جنگ نباید به اطفال، زنان، محاسن سفیدان و اشخاص مذهبی آسیب رسانده شود که با افتخار گفته می‌توانیم که امارت اسلامی افغانستان در طول تاریخ مبارزات مسلحانه و جهاد خویش، به این اصل متعهد بوده و آن را عملی کرده‌است، به جز انسان‌ها حتا به حیوانات هم تواجه داشتند و به مقصد جلوگیری از تلفات ملکی جان و اهداف خود را در خطر می‌انداختند.

وی در قبال نگرانی جامعه جهانی راجع به حقوق و آزادی های زنان افزود که بر اساس پالیسی امارت اسلامی افغانستان، زنان از حق تعلیم و آموزش برخوردار می باشند اما در حال حاضر به دلیل برخی از موانع به خصوص انجماد میلیاردها دالر از دارایی‌هایی که حق مسلم مردم افغانستان می‌باشد و تاثیرات ناگواری را روی زندگی مردم عامه به‌خصوص معلمین و سایر بخش‌ها به وجود آورده است، این روند موقتاً متوقف است که با آزادسازی این دارایی‌ها انشاالله به حل این مسئله رسیدگی خواهد شد.

قابل تذکر است که وزیر عدلیه خاطر نشان نمود که آزادی زنان به‌خصوص در عرصه تعلیم و تربیه بر اساس ارشادات دین مبین اسلام و عرف و عنعنات جامعه افغانی تنظیم خواهد شد.

به همین ترتیب، وزیر عدلیه در رابطه به تامین حقوق اطفال نیز اطمینان داده گفتند که پیامبر اسلام صلی الله وسلم می‌فرمایند که شخصی که بالای اطفال رحم نمی نماید و به بزرگان احترام نداشته باشد از جمله امت ایشان نمی‌باشد. بناءً در روشنی احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم، امارت اسلامی در رعایت حقوق اطفال نیز گام های موثری را اتخاذ خواهد نمود.

وزیر عدلیه در رابطه به تشکیل حکومت همه شمول هم گفت که امارت اسلامی افغانستان در این راستا گام‌های مشخصی را برداشته است و نمایندگان تمام اقشار در حکومت اشتراک دارند و گام‌های موثر دیگر نیز برداشته می‌شود تا این که شاهد اشتراک اقشار مختلف باشیم. ایشان از جهانیان خواست که برای مصئونیت حقوق مردم افغانستان گام‌های استوار بردارند و از بی تفاوتی پرهیز نمایند و گرنه خدای نخواسته نتیجه آن به جهانیان بسیار بد خواهد بود.

در پایان این نشست، رییس کشوری نهاد جنیوا کال با تشکر و قدردانی از صحبت های عالمانه وزیر عدلیه در رابطه به رعایت حقوق بشری در پرتو ارشادات دین مبین اسلام، از ادامه همکاری های خود برای اتخاذ تدابیر جلوگیری کننده از تلفات ملکی اطمینان داده از وزیر عدلیه خواست تا نماینده باصلاحیت این وزارت را غرض اشتراک در ورکشاپی که قرار است به همین منظور در آینده های نزدیک در کشور سویس برگزار گردد معرفی نمایند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۳:۱۲
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان ریاست‌های عدلیه و فواید عامه ولایت پکتیا

نشست هماهنگی میان ریاست عدلیه و ریاست فواید عامه ولایت پکتیا روز چهارشنبه، ۸ شوال در مقر ریاست فواید عامه برگزار شد.

در این نشست مسوولان ریاست عدلیه ولایت پکتیا در باره سه دوسیه مربوط. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۱:۲۶
Background image

برگزاری نشست هماهنگی میان ریاست عدلیه ولایت میدان وردک و تعدادی از بزرگان ولسوالی بهسود

نشست هماهنگی میان ریاست عدلیه ولایت میدان وردک و تعدادی از بزرگان قریه سفید دیوار ولسوالی بهسود این ولایت روز چهارشنبه، ۸ شوال در مقر ریاست عدلیه برگزار شد.

در این نشست مطیع الحق عثمان. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۰ - ۱۰:۵۰
Background image

برای ۱۹۱ تن در کابل طی یک هفته گذشته آگاهی حقوقی ارایه شده است

ریاست مساعدتهای حقوقی وزارت عدلیه برای ۱۹۱ تن طی یک هفته گذشته در شهر کابل آگاهی حقوقی ارایه نموده است.
ریاست مذکور در جریان این مدت برنامه‌های آگاهی حقوقی را در ۳ ناحیه شهر کابل برگزار. . .

BACK TO NEWS