حدود ۱۱۶ جریب زمین در ساحه ارغندی کابل امارتی تثبیت گردید

barekzai_admin
چهارشنبه ۱۴۰۳/۶/۷ - ۸:۵۸
.

محکمه اختصاصی رسیدگی به قضایای زمین‌های غصب شده امارتی با بررسی ادعای مالکیت اشخاص و کمیسیون جلوگیری از غصب زمین بالای ۱۱۶ جریب زمین واقع ساحه ارغندی ولسوالی پغمان ولایت کابل، این زمین را که در حال حاضر تاسیسات برق در آن ساخته شده است، امارتی تثبیت کرده و اشخاص مذکور را مستحق دریافت قیمت استملاک زمین مذکور ندانست.

کمیسیون جلوگیری از غصب زمین پس از آن که برخی اشخاص ادعای مالکیت بالای ۱۱۶ جریب زمین استیشن عمومی برق در ساحه ارغندی ولسوالی پغمان کابل را مطرح کردند، این موضوع را به بررسی گرفته و با جمع آوری و بررسی اسناد، موضوع را به محکمه اختصاصی رسیدگی به قضایای زمین‌های غصب‌شده امارتی محول کرد.

اشخاص مذکور در دعوای خود این زمین را که اکنون استیشن عمومی برق شرکت برشنا بالای آن ساخته شده، ملکیت شخصی با قباله شرعی خوانده بودند و برخی اسناد نیز ارایه کرده بودند و خواهان دریافت قیمت استملاک این زمین از امارت اسلامی بودند.

محکمه مذکور با بررسی دقیق اسناد، دفاتر املاکی و اخذ معلومات از ادارات مربوطه درباره هر بخش از اسناد ارایه‌‎شده اشخاص، مشخص کرد که اسناد مذکور ثبت محفوظ ندارد. محکمه اختصاصی فیصله کرد که این زمین از قبل للمی زار و بلندآبه ملکیت امارتی بوده، از شخص دیگری استملاک نشده و اسناد آن هم به سبب نداشتن ثبت، باطل است؛ بنا بر این، دعوای قیمت آن از سوی اشخاص قابل دوران نبوده و آنان مستحق دریافت قیمت استملاک نمی‌باشند. در این فیصله کمیسیون جلوگیری از غصب زمین موظف شده تا این زمین را در بانک زمین ثبت کند.

جلوگیری از غصب زمین‌های امارتی و استرداد زمین‌های غصب شده یکی از اهداف اساسی امارت اسلامی افغانستان می‌باشد که کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها و استرداد زمین‌های غصب شده به همین منظور ایجاد شده است.

این کمیسیون مسوولیت دارد تا زمین‌های امارتی (سلطانی)، مرعی عامه و وقفی غصب شده را از نزد غاصبان و زورمندان و ذوالید غیر شرعی استرداد نماید و این روند در تمام ولایات افغانستان به سرعت ادامه دارد.

کمیسیون جلوگیری از غصب زمین در کنار خود چهار محکمه اختصاصی در چهار زون کشور و در هر ولایت یک هیأت تخنیکی تشخیص و تثبیت زمین‌های غصب شده را دارد که برای رسیدن به این اهداف کار می‌کنند.