بیش از ۱۶۰۰ جریب زمین در ولایت لوگر امارتی ثابت شد

barekzai_admin
سه‌شنبه ۱۴۰۳/۷/۱۰ - ۱۱:۴۷
.

محکمه اختصاصی رسیدگی به قضایای زمین‌های غصب شده امارتی زون مرکز با بررسی ادعای مالکیت اشخاص و کمیسیون جلوگیری از غصب زمین بالای یک هزار و شش صد و دوازده جریب، دوازده بسوه و یک بسواسه (۱۶۱۲ جریب و ۱۲ بسوه و ۱ بسواسه) زمین واقع دشت قلعه وزیر مربوط مرکز ولایت لوگر، این زمین را امارتی تثبیت کرده و ادعای اشخاص و افراد را باطل اعلام کرد.

کمیسیون جلوگیری از غصب زمین پس از آن که برخی اشخاص ادعای مالکیت بالای این زمین امارتی را مطرح کردند، موضوع را بررسی کرده و دوسیه آن را جهت فیصله نهایی به محکمه اختصاصی رسیدگی به قضایای زمین‌های غصب‌شده امارتی زون مرکز محول کرد.

اشخاص مذکور برخی اسناد و مدارک را با ادعای این که زمین مذکور ملکیت آن‌ها است و حدود ۱۸۰ سال قبل از سوی حکومت‌ وقت به اجداد آنان داده شده، ارایه کرده بودند و محکمه اختصاصی تمامی اسناد و مدارک را به صورت دقیق بررسی کرد. محکمه همچنین حدود ذکر شده در اسناد را بررسی کرد که با زمین مورد ادعا مطابقت نداشت و اسناد آنان دارای ثبت محفوظ نیز نبود. همچنان زمین مورد ادعا در قطعه امارتی شامل بوده، به عنوان «زمین دولتی» تصفیه گردیده بود و نیز در تصرف دولت بوده و هیچ گونه تصرفات شخصی در آن وجود نداشت.

 محکمه اختصاصی زون مرکز پس از بررسی دقیق اسناد و شنیدن دلایل دو جانب، فیصله کرد که زمین مذکور ملکیت امارتی است و از طرف کمیسیون جلوگیری از غصب زمین در بانک زمین ثبت شود.

جلوگیری از غصب زمین‌های امارتی و استرداد زمین‌های غصب شده یکی از اهداف اساسی امارت اسلامی افغانستان می‌باشد که کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها و استرداد زمین‌های غصب شده به همین منظور ایجاد شده است.

این کمیسیون مسوولیت دارد تا زمین‌های امارتی (سلطانی)، مرعی عامه و وقفی غصب شده را از نزد غاصبان و زورمندان و ذوالید غیر شرعی استرداد نماید و این روند در تمام ولایات افغانستان به سرعت ادامه دارد.

کمیسیون جلوگیری از غصب زمین برای بررسی زمین‌های امارتی در چهار زون کشور چهار محکمه اختصاصی و نیز در هر ولایت یک هیئت تخنیکی تشخیص و تثبیت زمین‌های غصب شده دارد که برای رسیدن به این اهداف کار می‌کنند.