از تخلف در حصول بیش از 21 میلیون افغانی طی شش ماه نخست سال مالی 1399 جلوگیری شد‌ه است

ریاست تفتیش داخلی وزارت عدلیه طی شش ماه نخست سال مالی 1399 با بازرسی 13 اداره مرکزی و ولایتی این وزارت از تخلفات در تحصیل بیش از 21 میلیون افغانی جلوگیری کرده‌است.

 ریاست تفتیش داخلی وزارت عدلیه وظیفه دارد تا تمام ادارات زیر اثر این وزارت را در مرکز و ولایات حداقل سال یک‌بار بازرسی و نیز احکام فوق‌العاده مقام وزارت مبنی بر کنترول عینی و جاری کار و اجراآت اداره مربوطه را اجرا می‌کند.

این ریاست طی شش ماه نخست سال مالی جاری، از ادارات مربوط وزارت عدلیه در 11 ولایت و دو ریاست مرکزی این وزارت، بازرسی نموده و کنترول عینی و جاری انجام داده‌است.

طی این مدت همچنین از نمایندگی‌های احزاب سیاسی ثبت شده در وزارت عدلیه در این 11 ولایت نظارت و بررسی انجام شده و گزارش آن به مقامات مربوط ارایه شده‌است. این ریاست 10 مورد بازرسی را بر بنیاد احکام فوق‌العاده مقام محترم وزارت عدلیه نیز انجام داده‌است.  

در نتیجه این بازرسی‌ها، از تخلفات در عدم تحصیل مبلغ 20 میلیون و 817 هزار و 304 افغانی محصول فیصله‌های محاکم و «ده یکه حقوق»، محصول حقوق، حق‌الامتیاز، حق‌التجدید رهنمای معاملات و عریضه نویسان و مبلغ 578 هزار و35 افغانی تخلفات نقدی جلوگیری شده‌است. همچنان از 59 مورد تخلف در موجودی اجناس جلوگیری شده‌است.

برعلاوه این موارد، با تصحیح بل‌های کرایه و سفریه کارکنان وزارت عدلیه مبلغ 16 هزار و 865 افغانی بازگشت کرده‌است.

در جریان این بازرسی‌ها، 242 مورد تخلفات اداری، 438 مورد تخلفات مسلکی و هشت مورد تخلفات در استخدام کارکنان بالمقطع، برملا گردیده که به اثر آن 22 نفر توصیه، 4 نفر اخطار و 243 نفر رهنمایی دریافت کرده‌اند.

قابل یادآوری است که مفتشین ریاست تفتیش داخلی وزارت عدلیه، در جریان بازرسی‌های سال گذشته 1452 مورد خلا و نواقص شناسایی شده بود که از آن جمله 458 مورد آن رفع گردیده و کار روی رفع متباقی خلاها نیز جریان دارد.  

ریاست تفتیش داخلی وزارت عدلیه، از تطبیق فرامین و احکام مقام عالی ریاست جمهوری و وضعیت محیط زیست در ادارات مرکزی و ولایتی مربوط نیز بازنگری و نظارت کرده و با پخش اطلاعیه‌ها و وارسی صندوق شکایات در مرکز و ولایات به مشکلات مردم رسیدگی می‌کند.

برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید