ملاقات سرپرست وزارت عدلیه با سرپرست یوناما

waheed
یکشنبه ۱۴۰۱/۶/۶ - ۱۴:۵۶

شیخ الحدیث مولوی صاحب عبدالحکیم شرعی، سرپرست وزارت عدلیه امارت اسلامی روز چهار‌شنبه، 26 محرم‌الحرام با آقای مارکس پوتزل، سرپرست دفتر یوناما و معاون سیاسی نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در امور افغانستان و هیأت همراه شان، در مقر این وزارت دیدار وگفتگو کرد.

سرپرست دفتر یوناما شهادت رییس عمومی مساعدت‌های حقوقی وزارت عدلیه را به وزیر عدلیه تسلیت عرض نموده و از وزارت عدلیه به خاطر فراهم ‌سازی زمینه فعالیت و توزیع جواز به وکلای مدافع اظهار سپاس و امتنان نمود.

در این دیدا، سرپرست دفتر یوناما راجع به فعالیت‌ها و ماموریت جدید بخش حاکمیت قانون این دفتر معلومات داده و در مورد حقوق بش، تعلیم زنان، حکومت‌داری خوب، اهمیت حاکمیت قانون در تأمین امنیت و صلح دایمی و سایر موارد با وزیر عدلیه گفتگو نمود.

وزیر عدلیه در مورد اهمیت قانون در جامعه صحبت نموده و گفت یقیناً که بدون قانون هیچ مملکت و نظام نمی‌تواند دوام بیاورد. او افزود که ما در فقه حنفی قوانینی داریم که در هیچ کشوری نیست. او از کتاب «مجله الاحکام» نام برد و گفت که بسیاری از مردم و کشورهای جهان از این کتاب استفاده می‌نمایند. وی همچنین افزود که با استفاده از کتاب «عالمگیری» می‌توانیم تمام نظام را اداره نمایم و در کتاب «دارالحکام» هم تمام اصول و قوانین بیان شده است.  

وزیر عدلیه گفت که به منظور استفاده از این کتاب‌ها و خلاصه نمودن قوانین، در وزارت عدلیه یک کمیته از علما و شیوخ وجود دارد و همچنان امیرالمؤمنین حفظه الله در قندهار و کابل تعدادی از علما و شیوخ را برای این کار تعیین نموده‌است.  

او در باره تعلیم دختران گفت که پالیسی امارت اسلامی این نیست که مکاتب بسته شوند. اگر چنین پالیسیِ می‌بود به سکتورهای خصوصی هم اجازه داده نمی‌شد در حالیکه مکاتب خصوصی فعال استند.

وزیر عدلیه راجع به تأمین امنیت، ختم فساد اداری و تأمین حقوق زنان در افغانستان نیز صحبت نموده گفت که فعلاً زنان در وزارت تحصیلات، وزارت معارف و سایر وزارت‌ها فعالیت داشته و در حدود 15 هزار زن تنها در بخش صحت فعالیت دارند. او افزود که برای سایر زنان که قبلاً در وزارت خانه‌ها کار می‌کردند معاش شان در خانه پرداخت می‌گردد.

وزیر عدلیه در این نشست گفت که امارت اسلامی تمامی اصول و شرایط را برای به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی فراهم نموده ولی کشورهای خارجی آماده نیستند تا امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد.

او گفت که امریکا دارایی‌های مردم افغانستان را غصب نموده و موانع اقتصادی را در برابر امارت اسلامی و مردم افغانستان ایجاد نموده است.

وزیر عدلیه همچنان گفت که در حکومت امارت اسلامی تمام اقوام و کارکنان دولت قبلی شامل بوده و امارت اسلامی یک حکومت همه شمول است. وی از یوناما خواست که حقایق را از نزدیک مشاهده نموده و به جهانیان برساند. او گفت که مردم افغانستان خواهان روابط نیک با همه جهان است و از کشورهای جهان نیز می‌خواهد که با مردم افغانستان روابط نیک و دوستانه داشته باشند.

سرپرست یوناما از امارت اسلامی به خاطر تآمین امنیت و محو فساد در افغانستان قدردانی نموده و از روابط نیک و دوستانه میان وزارت عدلیه و یوناما ابراز خرسندی نمود. وی افزود که یوناما خواهان یک حکومت عادلانه در افغانستان بوده و هدف آن کمک به مردم افغانستان است. 

در پایان سرپرست یوناما وعده نمود که در بخش‌های عدلی با وزارت عدلیه همکاری خواهد نمود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۲:۴۱
Background image

برگزاری نشست اداری ریاست عدلیه ولایت سمنگان

نشست اداری ریاست عدلیه ولایت سمنگان روز چهارشنبه، ۱۷ رمضان به ریاست قاری فراح الدین محمدی، رییس عدلیه ولایت سمنگان و با اشتراک آمرین و کارمندان این ریاست برگزار شد.

در این نشست، رییس. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۱:۵۶
Background image

برگزاری نشستی به منظور انتخاب هیأت مدیره «اتحادیه بنیادهای خیریه» تحت نظر وزارت عدلیه

پروسه انتخابات اتحادیه بنیادهای خیریه به منظور تعیین رییس و هیأت مدیره این اتحادیه طی نشستی تحت نظر ریاست عمومی انسجام وزارت عدلیه در «انستیتوت مسلکی یولرنا» در کابل برگزار شد.

در این. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۸ - ۱۳:۳
Background image

از تصرفات خودسر در ولسوالی چک میدان وردک جلوگیری شد

هیأت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین ولایت میدان وردک روز چهارشنبه، ۱۷ رمضان به ولسوالی چک این ولایت رفته و با ولسوال، قوماندان امنیه و دیگر مسوولان این ولسوالی دیدار و گفتگو کرد.

هیأت. . .

BACK TO NEWS